Panel logowania

Linki

Zespół Szkół Nr 2 im. Simona Bolivara w Milejowie - Strona główna
Dodany: 2008-06-10 12:54:36 Wspomnienia z pobytu w Grecji Kategoria: Ważne ;
Na Riwierę Olimpijskš przyjechaliśmy w niedzielę po południu . Olimpic Beach, miasteczko turystyczne gdzie znajdował się nasz hotel, powitało nas bardzo gorąco w dosłownym znaczeniu, bo temperatura sięgała 30°C. Bardzo ciepło powitała nas nasza opiekunka, rezydentka, Tasula. Tasula, Greczynka, która wiele lat przeżyła w Polsce, okazała się osobą tak niezwykle serdeczną, jak niezwykłe dla nas było jej imię. Już po kilkunastu minutach mieliśmy wrażenie jak byśmy znali ją od dawna. Kilka dni, które mieliśmy tu spędzić zaplanowała tak, byśmy mogli nacieszyć się odpoczynkiem na plaży i odbyć, choć kilka wycieczek do miejsca, które koniecznie trzeba w Grecji zobaczyć.
Wyleganie się na rozgrzanym piasku, kąpiele w ciepłym morzu i prażenie się w gorącym słońcu dostarczyło naszym bladym, wychłodzonym przez polski maj ciałom niewypowiedzianej przyjemności. Nie przestawała nas dziwić bliskość gór i morza, bo Olimp zdawał się wyłaniać z wody.

Pierwszš wycieczkę odbyliśmy w miejsce tak nie zwykłe, że zapierające oddech. Ciągle nie możemy pojść, dlaczego nie zostało zaliczone w poczet cudów świata, bo bezsprzecznie na to zasługuje. Meteory to mistyczne miejsce wypełnione gigantycznymi słupami skalnymi, na których mnisi w XIV wieku budowali swoje siedziby-klasztory zawieszone w chmurach, by być bliżej Boga. Podziwialiśmy wszystkie, stojąc u podnóża gór. Zwiedziliśmy tylko jeden- Wielkiego Meteora. Zachowycił nas swą potęgą i pięknem, bogatym wystrojem wnętrz, ikonami, freskami. Niegdy jedyną drogę do klasztorów stanowiły drabinki plecione ze sznura lub specjalne sieci, w których mnisi wciągali się wzajemnie. Obecnie na szczyt prowadzą schody wykute w skałach. W czasie tej wycieczki poznaliśmy wiele ciekawych historii i anegdot związanych z powstawaniem klasztorów, dowiedzieliśmy się dużo o religii prawosławnej, o życiu mnichów. U podnóża Meteorów zatrzymaliśmy sięw pracowni ikon.
Ukoronowaniem naszego pobytu w Grecji była wyprawa do siedziby bogów, na Olimp. Krętymi drogami wjechaliśmy na wysokość 1000 m n.p.m. Z boskiej góry rozlegał się boski widok na Riwierę Olimpijską. Podczas tej wyprawy odwiedziliśmy urocze górskie miasteczko Litochoro, z którego udaliśmy się na spacer wąwozem rzeki Enipeas. Na zakończenie zatrzymaliśmy się w malowniczo położonej starej kamiennej wiosce o nazwie Stary Panteleimonas.

Grecja... błękit nieba, turkus morza, klimat niezwykłych, magicznych wręcz miejsc, serdeczni ludzie...

Choć byliśmy tam niespełna tydzień, mogliśmy się przekonać, że jej piękna nie odda żaden film, żadne zdjęcie. Ta podróż pozostawiła w nas niezwykłe wrażenia, wzbogaciła nas i rozbudziła naszą ciekawość. Teraz z większą ochotą i przyjemnością będziemy uczyć się starożytnej historii, bliższe stały się nam postacie z greckiej mitologii i bohaterowie tragedii Sofoklesa. Mamy nadzieję, że kiedyś jeszcze tam wrócimy, by odbyć dłuższą podróż po Grecji, bo tyle jeszcze warto tam zobaczyć. Jeszcze jak warto!